Training Omgaan met emoties en grensoverschrijdend gedrag


In de zorg is veel veranderd: het instellen van wijkteams, veranderingen AWBZ, transitie jeugdzorg. Hulp- en dienstverleners krijgen meer te maken met (heftige) emoties soms resulterend in grensoverschrijdend gedrag en agressie. Dit gebeurt in een persoonlijk gesprek, aan de balie, aan de telefoon en online. Heftige emoties en grensoverschrijdend gedrag zijn niet makkelijk te hanteren en om te buigen.
Emoties en gedrag zijn te beïnvloeden. Daarbij is zowel de vaardigheid om de ontstane situatie te sturen als controle van eigen emoties van belang.
Wij leren de deelnemers hoe je kunt signaleren dat heftige emoties en/of grensoverschrijdend gedrag ontstaan, hoe je door middel van communicatie kunt sturen in spanningsvolle situaties, hoe je de interactie kunt beïnvloeden, hoe je kunt voorkomen dat de situatie uit de hand gaat lopen, hoe je gedrag kunt de-escaleren en hoe je de stress bij jezelf kunt verminderen. Daarnaast besteden we aandacht aan het belang van samenwerking en collegialiteit.

Voor wie
Iedereen die op zijn/haar werk in de zorg te maken kan krijgen met emoties, grensoverschrijdend en agressief gedrag van klanten.

Resultaat
Na afloop van de training zijn de deelnemers in staat beter om te gaan met spanningsvolle situaties door het toepassen van effectieve communicatieve vaardigheden (verbaal en non-verbaal), kunnen zij hun persoonlijke ruimte bewaken en toch klantgericht blijven handelen. Zij weten eigen emoties te controleren en hoe samen te werken bij een incident.

Inhoud
Onderwerpen:
Wat is grensoverschrijdend gedrag.
Het signaleren van het ontstaan van heftige emoties en “lastig” gedrag.
Effectief en niet effectief gedrag in spanningsvolle situaties.
Empathie tonen.
De benaderingswijzen om gedrag te de-escaleren.
Feedback geven en grenzen stellen.
Natuurlijke reacties.
Controle van eigen gedrag en emoties: de persoonlijke grens en de professionele grens, hoe voorkom je dat de ander over je grens gaat?
Omgaan met eigen emoties na een confrontatie met “lastig” gedrag.
Samenwerken en opvang van elkaar.

Aanpak
De training duurt twee dagen. Gedurende twee dagdelen is er een trainingsacteur aanwezig. De theorie wordt daarnaast ondersteund door film, oefeningen en simulaties.

Overige informatie
De training vindt plaats op 16 en 23 november 2016 van 09.30 tot 17.00 uur in Utrecht.

De kosten bedragen € 795,00 inclusief koffie/thee, lunches en deelnemersmateriaal.

De training wordt gegeven door Denny Mouqué, gedragswetenschapper/orthopedagoog, trainer, coach, mediator en mindfulnesstrainer. Zij is gespecialiseerd in het geven van trainingen op het gebied van communicatie en managementvaardigheden. Zij heeft veel ervaring en deskundigheid in het begeleiden van groepen en individuen. Veiligheid en vertrouwen vormen de basis van haar trainingen.